Jednym z czynników jakie wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa jest skuteczne zarządzanie należnościami w firmie. Również nieregulowanie zobowiązań przez dłużników wymusza na przedsiębiorcach podjęcie działań monitorowania i windykacji.
Na czym polega zarządzanie należnościami w przedsiębiorstwie?
Zarządzanie należnościami to proces, który ma na celu zapobieganie powstawaniu przeterminowanych należności i ich odzyskiwanie. Wymaga on umiejętności oceny wiarygodności odbiorców i opłacalności przyznawania kredytu kupieckiego. Na procedurę zarządzania należnościami składają się działania, jakie należy podjąć już na etapie prewencji, monitoringu i windykacji należności.
- Prewencja – przewiduje działania zmniejszające ryzyko zawierania transakcji z kontrahentami.
- Monitoring – polega na kontroli spływu istniejących należności.
- Windykacja – to negocjacje z dłużnikami oraz narzędzia i sposoby odzyskiwania zaległych należności.
Cele zarządzana należnościami w firmie
Właściwe zarządzanie należnościami przedsiębiorstwa wpływa na prawidłowy poziom płynności finansowej uzyskany jak najniższym kosztem. Pozwala również na skrócenie cyklu rotacji należności, a także redukuje ukryte koszty utrzymania należności. Właściwe zarządzanie należnościami pozwala na zabezpieczenie przed zwiększeniem ilości należności przeterminowanych i destabilizacją przepływów finansowych w okresie dekoniunktury.
Instrumenty zarządzania należnościami
Zarządzanie należnościami w firmie może odbywać się dzięki kliku narzędziom. Mogą być one stosowane oddzielnie lub może nastąpić ich połączenie. Oto kilka przykładowych narzędzi zarządzania należnościami:
- Wymiana informacji kredytowej, która rejestruje kredyty i daje możliwość skorzystania z baz danych i oceny poziomu ryzyka.
- Faktoring – wykup przez firmę faktoringową od przedsiębiorstwa należności z tytułu sprzedaży towarów lub usług.
- Forfaiting – skup należności terminowych w transakcjach zagranicznych.
- Zabezpieczenia wierzytelności (np. poręczenie, zastaw, weksel).
- Ubezpieczenia należności – chronią firmę przed nagłymi stratami, jakie mogą pojawić się w związku z brakiem płatności ze strony kontrahenta.
- Dochodzenie roszczeń – rozstrzyganie na drodze sądowej swoich praw w przypadku niespełnienia obowiązku przez dłużnika.